in , ,

Tijd en geld besparen met het maken van een voedingsschema

Met deze stappen kun je eenvoudig zelf een eetschema maken

Met deze stappen kun je eenvoudig zelf een voedingsschema maken

In ons artikel over efficiënt huishouden was een belangrijke tip het vooruit plannen van je avondeten. Dit bespaart je in de week ongemerkt een hoop tijd! Ook hoef je dan niet elke dag meer na te denken over wat je vandaag gaat eten. Alleen hoe pak je het aan, dat vooruit plannen van maaltijden? Waar begin je en hoe kun je slim een maaltijd opbouwen? Daar gaan we het in dit artikel over hebben: de basis van het maken van een eetschema/weekmenu.

 

Tijd besparen met een voedingsschema maken: hoe zit dat?

Je maaltijden voor een week vooruit plannen geeft rust en extra tijd, die je aan leukere dingen kan besteden. Alleen hoe zit dat precies? Er zijn verschillende redenen waarom maaltijden plannen je tijd bespaart.

Ten eerste zorgt het ervoor dat je makkelijker boodschappen kan doen. Als je weet wat je de hele week gaat eten, kun je aan de hand daarvan een boodschappenlijstje maken. Zo weet je in de supermarkt precies wat je nodig hebt! Ook sta je dan niet voor het schap te denken “wat zal ik gaan eten en wat heb ik daarvoor nodig?”. Bovendien kun je thuis al kijken of je nog producten in huis hebt, zodat je deze niet dubbel koopt. Bespaart tijd én geld!

Een andere reden waarom het tijd bespaart, is dat je doordeweeks niet na hoeft te denken over wat je gaat eten. Als je boodschappenlijstje klopt, hoef je zelfs maar één keer boodschappen te doen voor de hele week! Alleen dingen die niet lang vers blijven, zoals sla in een zakje, zou je mogelijk op de dag zelf nog moeten halen. Maar dan weet je wel precies waar je aan toe bent.

 

Gezonder eten met een eetschema

Naast dat het plannen van je maaltijd geld en tijd bespaart, maakt het het ook makkelijker om gezonder te eten. Je koopt namelijk alleen de dingen die je nodig hebt en zal daardoor minder impulsieve aankopen doen van ongezonde dingen. Je kunt gezonde en gevarieerde maaltijden voor jezelf inplannen.

Lees hier meer tips waardoor gezond(er) eten je dit keer wél gaat lukken!

 

Voedingsschema maken op een vaste dag

Alleen waar begin je met het maken van zo’n eetschema? Allereerst kies je een dag waarop je dit schema gaat maken. Bij voorkeur is dit de dag waarop je van plan bent om boodschappen te gaan doen. Ik doe zelf altijd op zaterdag boodschappen, dus die ochtend neem ik een paar minuten om op te schrijven wat ik iedere dag ga eten. Van zaterdag tot en met vrijdag dus.

 

De basis bepalen

Elke maaltijd bevat een product dat de basis van het gerecht vormt. Denk hierbij aan: aardappelen, rijst, pasta, sla, peulvruchten etc. Dit kun je vaak in grote aantallen kopen, dat is goedkoper dan wanneer je elke keer kleine beetjes koopt. Deze producten kun je vaak redelijk lang bewaren (met uitzondering van sla), dus ga voor die grote pakken rijst en pasta!
Elke maaltijd kun je samenstellen rondom een basis. De basis kiezen voor een maaltijd, daar begin je dus mee.

 

Groente kiezen

Om voldoende voedingsstoffen en vitaminen binnen te krijgen, is het van belang dat je voldoende groente eet. Dit is dus vaak het volgende dat je na de basis opschrijft. Je kunt hierbij denken aan redelijk “standaard” groenten, zoals broccoli, wortels, boerenkool, spinazie, bieten.

Het is echter ook leuk om af en toe nieuwe dingen te proberen! Dit kun je plannen voor een dag dat je wat meer tijd hebt om te koken. Denk bijvoorbeeld aan rijst met wokgroenten, een gerecht op basis van zoete aardappel, probeer iets met groente dat in het seizoen is. Op internet zijn genoeg lekkere recepten te vinden!

 

Vlees, vis of vleesvervanger toevoegen

Als derde onderdeel van een maaltijd eten de meeste mensen een stukje vlees of vis. Ook hierbij is het echter leuk om daar af en toe wat anders voor in de plaats te doen. Een vleesvervanger, of cashewnootjes door de curry in plaats van kipblokjes. Minder vlees eten is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor jouw gezondheid en de dieren!

 

Extra’s toevoegen

Je kunt eventueel nog extra dingen toevoegen die jij lekker vindt. Meerdere groenten bijvoorbeeld, speciale kruiden, noten of zaden of een lekker sausje! Ook hiermee kun je, je maaltijd een heel andere twist geven.

 

Vergeet fruit niet

Vaak is het voldoende om in je voedingsschema alleen te zetten wat je ‘s avonds gaat eten, als je ‘s middags en ‘s ochtends standaard hetzelfde eet. Eet je (ook) warm voor lunch? Dan kun je dit natuurlijk makkelijk toevoegen.
Denk er ook aan dat je voldoende fruit op je boodschappenlijstje zet! Een lekker en gezond tussendoortje. Net zoals een zakje nootjes bijvoorbeeld.

 

Voedingsschema binnen een paar minuten klaar

Het maken van een maaltijdplanning klinkt nu misschien als veel werk, maar dat is het niet! Als je eenmaal een paar vaste gerechten hebt en af en toe wat nieuws probeert, heb je binnen een paar minuten voor de hele week opgeschreven wat je wil eten. Een simpel, maar effectief eetschema! Gerechten of combinaties die je lekker vindt, kun je aanstrepen om te onthouden.

Aan de hand hiervan kun je eenvoudig opschrijven wat voor boodschappen je nodig hebt.

Bij een voedingsschema maken kun je ook rekening houden met wat je nog in huis hebt! Dit zal vooral van toepassing zijn op de basis van je gerecht. Vergeet niet om te variëren met eetwaren. Dat is leuk voor de afwisseling en zorgt ervoor dat je genoeg verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.

 

Restjes invriezen

Houd je op een dag wat eten over? Bewaar dit dan in de koelkast voor de volgende dag als avondeten of lunch of bewaar het in de vriezer. Heb je een keertje geen tijd, dan kun je wat van deze restjes opwarmen.

Extra tip voor tijd besparen

Een extra tip voor tijd besparen met het maken van eten, is door de producten aan het begin van de week allemaal al te snijden, voor zover mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld de broccoli alvast snijden en in een bakje in de koelkast bewaren. Je kunt natuurlijk al je maaltijden ook al zo ver mogelijk voorbereiden. Dit heet meal prep en daar hebben we ook een artikel over!

Je vindt misschien ook interessant…

Met deze tips is efficiënt huishouden een fluitje van een cent!
Geldbesparende tips voor in huis
Zo gaat gezond(er) eten je dit keer wel lukken!

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

0 comments

3 Lekkere en eenvoudige smoothie recepten

Gerecht met zoete aardappel patat, sla en een sausje

Heerlijke recepten voor zoete aardappel uit de oven