in , ,

Meal prep: bespaar tijd en eet gezonder!

Meal prep: bespaar tijd en eet gezonder

In onze levens zijn we tegenwoordig al druk genoeg met allerlei dingen. Werk, school, kinderen, het huishouden, opruimen. En dan wil je eigenlijk ook iedere dag nog een goede, voedzame maaltijd op tafel zetten. Na een lange of drukke dag kan het zijn dat je geen energie meer hebt om nog een half uur in de keuken te staan om iets te koken. Een deel van die tijd kun je echter besparen door aan meal prep te doen! Hierbij bereid je een deel van het eten alvast voor, door het te snijden en door de ingrediënten van een maaltijd vast bij elkaar in een bakje te stoppen en eventueel alvast te koken of bakken. Wij geven je een aantal tips voor meal prep!

 

Voordelen van meal prep

Meal prep bespaart je tijd. Je kunt dingen aan het begin van de week alvast allemaal in stukjes snijden en ingrediënten voor één gerecht samen in de koelkast opbergen.
Daarnaast helpt meal prep je met gezond eten. Je maakt vooraf alvast maaltijden (gedeeltelijk) klaar. Geen tijd om te koken is een excuus dat daardoor niet zo snel meer opgaat!

 

Het hebben van een plan

Bij meal prep is het belangrijkste het hebben van een plan. Voor hoeveel dagen wil je voorbereiden? En welke maaltijden wil je voorbereiden? Alleen avondeten of wil je ook voor de lunch wat specialers of gezonders eten?

Vaak is het handig om voor een week te meal preppen. Bereid bijvoorbeeld op zondag in een uurtje alles voor, of doe het meteen na het boodschappen doen. Ben je er in één keer vanaf!

Voor een goed plan heb je natuurlijk een weekmenu of eetschema nodig. Deze kun je eenvoudig zelf maken. Wij hebben ook daar een aantal handige tips en stappen om mee te beginnen voor!
Aan de hand van het weekmenu maak je jouw boodschappenlijstje.

 

De juiste bakjes

Bakjes om de ingrediënten en maaltijden in te bewaren zijn onmisbaar bij meal prep. Zorg voor bakjes van verschillende grootten voor lunch, avondeten en tussendoortjes. Let erop dat bakjes ook in de vriezer en magnetron mogen, als je een keer iets in wil vriezen of op wil warmen.

 

Voor variatie zorgen

Om zowel het voorbereiden als het eten zelf leuker en afwisselender te maken, kun je regelmatig iets nieuws proberen. Een nieuw gerecht, een nieuw product. Het kost je nauwelijks extra tijd als je het voor gaat bereiden, omdat je de andere maaltijden toch ook moet bereiden.
Je kunt wel vaker dezelfde basis gebruiken, zoals rijst of aardappelen, en dat elke dag met andere groenten, andere kruiden of andere saus combineren!

 

Kijken wat als eerst op moet

Je kunt niet alle producten even lang in de koelkast bewaren. Dingen zoals sla verpietert iets sneller dan bijvoorbeeld wortels. Bekijk daarom welke bakjes met maaltijden eerst op moeten en welke iets langer in de koelkast kunnen blijven. Je kunt het ook altijd invriezen en het de ochtend op de dag dat je het wil eten uit de vriezer halen.

Je vindt misschien ook interessant…

9 Eenvoudige tips voor besparen op boodschappen

3 Lekkere en simpele smoothie basisrecepten

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

0 comments

Zo maak je een gezellige maar rustige woonkamer!

Wegwerpplastic: een fruittasje hangt aan een tak

Praktische tips om minder wegwerpplastic te gebruiken