in , ,

Een goede ochtendroutine maken en je dag succesvol starten

Een goede ochtendroutine maken en je dag succesvol starten

In de ochtend voelen we ons vaak nog langzaam, stijfjes en moe. Misschien zie je er wel als een berg tegenop om weer aan de dag te beginnen of ben je in je hoofd al bezig met alles dat je vandaag moet doen. De manier waarop we onze ochtend starten, heeft een grote invloed op het verloop van de rest van de dag, vaak zonder dat we het zelf doorhebben. Daarom kan het hebben van een goede ochtendroutine het verschil maken tussen een goede, productieve dag en een dag waarop je het gevoel hebt dat je nergens zin in hebt.
Een goede ochtendroutine opstellen is gelukkig helemaal niet zo moeilijk. Het is even wennen en uitvinden wat het beste werkt voor jou. Zodra je eenmaal een fijne ochtendroutine hebt, zul je merken dat je dagen een stuk beter verlopen!

Wij geven je een aantal handige tips en ideeën voor jouw ochtendroutine en waarom een ochtendroutine zo fijn is. 🙂

 

De voordelen van een ochtendroutine

Een ochtendroutine bestaat uit een aantal vaste handelingen die je ‘s ochtends na het wakker worden doet. Denk aan je aankleden, je tanden poetsen, misschien wat aan beweging doen.
Een goede routine heeft vele voordelen. Je komt in de juiste focus voor die dag en hebt heel de dag door meer energie. Bovendien voel je, je sneller wakkerder en fris en heb je geen haast, omdat je alles hebt voorbereid.
Voor iedereen ziet de ideale ochtendroutine er anders uit, maar er zijn een paar standaard dingen die voor de meeste mensen werken. Probeer wat verschillende dingen uit, geef jezelf wat tijd om eraan te wennen en merk het verschil!

Wij geven je hier inspiratie voor onderdelen die je in je ochtendroutine kan verwerken. 🙂

 

Ga op tijd slapen

Een sterke ochtendroutine begint de avond ervoor al. Je weet vast wel dat het erg belangrijk is om genoeg slaap te krijgen: minimaal 7 tot 8 uur per nacht. Dit verschilt een beetje per persoon, dus probeer uit te vinden wat goed werkt voor jou.
Het is het beste om elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Dit zorgt ervoor dat jouw lichaam in een goed slaapritme komt. Hierdoor zal je merken dat het opstaan op den duur ook makkelijker gaat.

 

Goede voorbereiding is het halve werk

Er zijn een aantal dingen die je de avond ervoor al kan doen, zoals je lunch maken, misschien ook al je ontbijt maken en je outfit voor de volgende dag klaarleggen. Dit bespaart je zo tien minuten tot een kwartier tijd. Die tijd kun je langer slapen of besteden aan dingen die je helpen met een goede start van de dag!
Snijd bijvoorbeeld de avond ervoor alvast wat fruit dat je de volgende ochtend kan eten of mee kan nemen. Zo kun je gelijk weer wat gezonder eten!

 

Op tijd opstaan

Of je eerder op moet staan dan je gewend bent, ligt aan wat jij graag in je ochtendroutine wil verwerken. Probeer in ieder geval om elke dag rond dezelfde tijd op te staan, zodat je in een goed ritme komt.
Ga wel op tijd je bed uit, want meteen al haast hebben als je uit bed komt, is geen goed begin van de dag.

 

Je mobiel laten liggen

De verleiding is groot om meteen op je mobiel te gaan. Even het nieuws checken, door facebook scrollen en instagramfoto’s kijken. Maar daar gaat meer tijd in zitten dan je denkt. Bovendien zorgt het ervoor dat je meteen in dag-stand gaat en niet rustig wakker kan worden. Ook ben je meteen bezig met wat andere mensen doen en onbewust kan dat voor stress zorgen. Laat je mobiel daarom liggen tot je in ieder geval klaar bent met de rest van je ochtendroutine.
Ikzelf ga vaak pas na ongeveer een uur op mijn mobiel, als ik aan het ontbijt zit.

 

Drink voldoende water

De kans is groot dat je meteen naar de wc gaat als je uit bed bent. Daarna kun je gelijk tanden poetsen, maar vergeet niet om ook flink wat water te drinken ‘s ochtends. Twee tot drie bekers water zorgen ervoor dat je spijsvertering op gang komt. Ook hydrateert het je, want je hebt immers de hele nacht niets gedronken. Het zorgt ervoor dat je je sneller wakkerder voelt.

Je kunt een schijfje citroen, limoen, komkommer of een blaadje munt aan je water toevoegen voor de afwisseling.

 

Bewegen helpt je lichaam wakker worden

Na het slapen voelt je lichaam nog stijf en sloom aan en dit zorgt vaak voor een net-wakker gevoel. Om dit te verdrijven, kun je wat beweging toevoegen aan je ochtendroutine. Doe wat flexibiliteitsoefeningen: zwaai wat met je armen en benen. Ook kun je een vaste ronde stretches doen, om je spieren te rekken en strekken. Je zult je daarna meteen beweeglijker voelen! Ook kun je yoga doen ‘s ochtends. Twintig minuutjes is al prima!

 

Ga sporten ‘s ochtends

Nog beter is om echt wat actiefs te doen ‘s ochtends. Laat je lichaam even zweten en zorgt ervoor dat je verbranding een boost krijgt. Je kunt een workout doen, een flinke wandeling maken, een stuk fietsen of hardlopen. Alles dat je hartslag maar omhoog krijgt.
Sporten in de ochtend zorgt ervoor dat je de hele dag meer energie hebt. Ook zal je, je beter en blijer voelen. En het voelt gewoon goed om te weten dat je al hebt gesport die dag!

 

Mediteren

Mediteren is niet voor iedereen, maar het is een idee. Je kunt even je hoofd leegmaken. Stel je voor met welke instelling jij deze dag wil beginnen en welk gevoel je vandaag wil hebben. Een paar minuutjes meditatie kunnen al voldoende zijn! Het is een rustig momentje voor jezelf.

 

Een schrijfoefening doen

Iets anders dat je kan proberen en dat ook helpt om je gedachten leeg te maken: een schrijfoefening. Schrijf een paar minuten over alles dat in je opkomt. Het maakt niet uit wat het precies is. Het kunnen je doelen voor die dag zijn, de droom die je hebt gehad, je wensen of angsten, of random dingen waar je aan moet denken.
Of schrijf drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Grote dingen, kleine dingen – dat maakt niet uit. Door hier elke dag even mee bezig te zijn, wordt je onbewust automatisch dankbaarder. Je zal dingen meer gaan waarderen.

 

Ga voor een gezond en voedzaam ontbijt

Een goed ontbijt is erg belangrijk om de dag mee te beginnen. Ga voor een ontbijt dat je energie geeft en je vult. Vers fruit is heel goed voor snelle energie. Voeg iets toe dat veel vezels bevat om je een vol gevoel te geven en je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Havermout is bijvoorbeeld erg vezelrijk, goed te combineren met fruit en je kunt er hartstikke veel mee! 

 

Hoe pak je het aan?

Het aanleren van nieuwe gewoontes is altijd even wennen en doorzetten. Werkt het voor jou niet om je hele ochtendroutine in één keer om te gooien? Verander dan elke keer één ding. Begin eerst met van je mobiel afblijven in de ochtend. Voeg de week erna een paar rek- en strekoefeningen toe, enzovoorts.
Het is ook belangrijk om je te beseffen dat de ochtendroutine die voor iemand anders werkt, niet perse ook voor jou werkt. Probeer verschillende dingen uit en vind wat het beste bij jou past!

 

Een nieuwe routine aanleren

Als je jezelf een nieuwe routine aan wil leren, kun je deze eerst opschrijven. Maak er een soort schemaatje van en schat in hoelang elk onderdeel ongeveer duurt. Je kunt dan ook eenvoudig zien hoe vroeg je op moet staan. Merk je dat je veel tijd over hebt of juist tijd te kort komt? Dan kun je vroeger of later opstaan. Op die manier zal jouw ochtendroutine zich vanzelf ontwikkelen!

 

Je vindt misschien ook interessant…

Haal meer sfeer in huis met deze eenvoudige tips!

 

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Dit is de optimale indeling voor jouw koelkast!

stapeltje havermout pannenkoekjes met bramen

Vier havermout recepten: eenvoudig, goedkoop en gezond!