in , ,

Zo gaat gezonder eten je dit keer wél lukken!

Laat deze tips je helpen om gezond te eten

Zo gaat gezonder eten je dit keer wel lukken!

Hoe vaak hoor je het wel niet in je omgeving: ik wil gezonder gaan eten. En het heeft ongetwijfeld ook wel eens op jouw lijstje met goede voornemens gestaan. Of je denkt na een weekend vol patat, chips en pizza: nu moet ik echt gezonder gaan eten. 🙁 

Alleen hoe doe je dat? Zoveel mensen willen gezond eten, maar toch lijkt het alsof het maar een paar mensen ook echt lukt. Wij hebben de beste gezond eten tips voor jou verzameld!

 

Waarom is gezond eten zo lastig?

Waarom is het nou zo moeilijk om gezond te eten? Dat komt vooral doordat de suikers, zouten en vetten in ongezond eten zo verslavend zijn. Ons lichaam is erop ingesteld om zoveel mogelijk suiker (energie) en vet (reserve) binnen te krijgen. Vroeger was het namelijk vaak onzeker of mensen genoeg te eten hadden.

Bovendien raken onze smaakpapillen gewend aan al die lekkere smaakjes. Daardoor wil je steeds meer en smaakt bijvoorbeeld groente een stuk minder lekker!

Laten we doorgaan naar de tips voor gezond eten.

 

Zorg voor variatie

Iedere dag nagenoeg hetzelfde eten of iedere week dezelfde gerechten op het menu hebben staan, is misschien handig, maar na een tijdje wordt het saai. Elke keer hetzelfde eten en weinig variatie binnen de vaste gerechten hebben, geeft bovendien risico op een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen. Verschillende producten bevatten namelijk verschillende voedingsstoffen.

Een leuke challenge om gevarieerd te eten, is door proberen in één week de regenboog te eten! Iedere dag een andere kleur groente of fruit de hoofdrol laten hebben. Iedere kleur wordt namelijk gekenmerkt door weer andere voedingsstoffen.

 

Neem kleine stapjes

Misschien werkt het bij jou, maar de meeste mensen vallen snel terug in hun oude gewoonten als ze een grote verandering in één keer willen doen. Van de ene op de andere dag je hele dieet omgooien, werkt misschien een paar dagen. Daarna is de kans groot dat je terugvalt.

Je kunt het beter stapje voor stapje doen. Iedere week vervang je bijvoorbeeld een ongezond product door iets dat gezonder is. Eerst vervang je wit brood door volkoren brood. Daarna vervang je frisdrank een paar keer in de week voor water, daarna bijna helemaal geen frisdrank meer, etc.

Door kleine veranderingen te doen, kun je er zelf makkelijker aan wennen. Je hebt de tijd om iedere keer aan een klein dingetje te wennen, ook met boodschappen doen.

 

Zorg voor regelmaat

Regelmaat met wanneer je eet is belangrijk voor het ritme van je lichaam. Door regelmatig te eten voorkom je dat je heel hongerig wordt en daarna teveel gaat eten. Ook blijft het energiepeil van je lichaam stabieler als je regelmatig een normale portie eet in plaats van in één keer heel veel. Al ligt dat natuurlijk ook aan wat je eet!

Ontbijt, middageten en avondeten kunnen grote maaltijden zijn. Tussendoor kun je een paar keer iets kleiners eten. Mijn favorieten als snack zijn een bakje plantaardige yoghurt met muesli of havermout, een banaan (of meerdere!), een kiwi met rozijnen, een broodje met iets erop. En op sommige dagen gaat een lekker koekje er ook best in!

Tussendoortjes zijn een goede kans om meer fruit binnen te krijgen! Dat houdt je energie ook scherper. Te bewerkte tussendoortjes (zoals koekjes) kunnen nog wel eens voor een energiedipje zorgen na die tijd.

Regelmatig eten zorgt er bovendien voor dat je precies weet hoeveel je mee moet nemen naar school of werk!

Groente en fruit barsten van de voedingsstoffen en vezels. Enorm goed voor je gezondheid dus!

 

Eet meer groente en fruit

Deze heb je vast vaker gehoord! 😉 Toch zijn groente en fruit enorm belangrijk voor gezond eten. Groente en fruit zijn erg bepalend voor de lengte van je leven. Ze bevatten veel vezels (goed voor je darmen) en barsten van de voedingsstoffen, zoals vitaminen en antioxidanten. Bovendien is fruit een erg pure vorm van energie voor je lichaam.

Een struikelblok kan zijn dat je geen zin hebt om fruit klaar te maken als je wat wil eten. Daarom is het handig om ‘s ochtends alvast wat fruit te snijden en in een bakje (in de koelkast eventueel) te bewaren. Zo kun je dat makkelijk pakken als je wat wil eten! Vooral in de zomer is er zoveel fruit waaruit je kan kiezen.

Een andere manier om meer fruit en groente te eten, is door er een smoothie van te maken! Op internet vind je talloze recepten voor heerlijke smoothies. Smoothies zijn beter dan fruit- en groentesapjes, omdat bij een smoothie alles van het fruit erin zit. Ook de vezels, en die zijn erg belangrijk om de energie langzaam in je bloedstroom te laten! Met een goede blender heb je in een handomdraai een smoothie klaar.

Wij hebben drie basisrecepten voor een smoothie voor je opgeschreven!

 

 

Af en toe wat “slechts” mag

Het is belangrijk om niet té streng te zijn voor jezelf. Dit mag natuurlijk als het werkt voor jou, maar voor de meeste mensen is het zwaar om helemaal niets “lekkers” meer te eten. Af en toe een koekje, een stukje chocola, een stukje taart of wat chips kan best. Zolang het maar niet te vaak en niet teveel is! Je smaakpapillen wennen bovendien vanzelf aan de iets bittere smaken van groente bijvoorbeeld en dat je minder suikers eet. 

 

Water, water en nog eens water

Probeer de hele dag door voldoende water te drinken. 2 Liter mag je minimaal wel binnenkrijgen. Het lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Het vervoert voedingsstoffen, voert afvalstoffen af, brengt energie rond in je lichaam. Genoeg water drinken en gehydrateerd blijven houdt je scherp! Ook is het goed voor je huid. Vervang koffie, frisdrank en fruitsapjes door water.

Heb je er moeite mee om genoeg te drinken? Zet dan standaard een flesje of een kan water bij je. Zo drink je sneller en meer. Op een gegeven moment raak je eraan gewend om regelmatig een slok te nemen!

 

Kook voor meerdere dagen

Gezond eten bereiden kost vaak meer tijd dan een kant-en-klare maaltijd in de magnetron gooien. Als je thuis komt na een lange dag of je hebt drukte, dan schiet (gezond) koken er nog wel eens bij in. Kook daarom voor meerdere dagen en bewaar restjes in de vriezer. Die kun je eenvoudig opwarmen in de magnetron als je een keer geen tijd of zin hebt om uitgebreid te koken!

Ook kun je een bakje met restjes meenemen als lunch voor de volgende dag. Even in de magnetron en je hebt meteen weer een gezonde maaltijd binnen.

 

Minder dierlijke producten

Wetenschappers komen er steeds meer achter hoe schadelijk dierlijke producten eigenlijk zijn voor je lichaam. En ook voor het milieu! Vooral bewerkt vlees en rood vlees hebben een nadelig effect op de gezondheid. Maar ook vis en kippenvlees bevatten schadelijke stoffen en cholesterol.
Wist je dat in eieren ook erg veel cholesterol zit? En er bestaat niet zoiets als “goed” en “slecht” cholesterol. Al het cholesterol dat je door eten binnenkrijgt, is slecht.
In zuivel (melk en alle producten gemaakt van melk, zoals kaas en yoghurt) zitten erg veel verzadigd vet, hormonen en ontstekingsfactoren. Dingen die je niet in je lichaam wil! Ook “biologisch” vlees en zuivel zijn niet op miraculeuze wijze ineens gezond.

Veel mensen denken dat je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt door dierlijke producten te minderen of er helemaal mee te stoppen, maar meerdere studies hebben aangetoond dat dit geen probleem is! Meer plantaardig, onbewerkt voedsel eten is één van de beste dingen die je voor je gezondheid kan doen. Ook voor het milieu en uiteraard het dierenwelzijn is het veel beter.

 

Blijf gemotiveerd

Het allerbelangrijkste is om gemotiveerd te blijven! Zonder motivatie en discipline is het moeilijk om het vol te houden. Een paar tips voor het houden van motivatie:

  • Schrijf de redenen waarom jij gezond wil eten op. Denk aan dingen als: afvallen, je gezonder voelen, meer energie hebben, etc.
  • Zoek motiverende en inspirerende quotes op internet. Vooral op pinterest barst het van de motivatie quotes voor fitness. Evenals inspirerende afbeeldingen en tips voor gezond eten!
  • Vind motiverende verhalen op blogs en op youtube. Volg de fitness journey van andere mensen en haal hier motivatie uit. 🙂

Heb jij nog meer tips om gezonder te eten of gezond te blijven eten? Laat dan vooral een reactie achter onderaan deze pagina en wie weet komt er nog een vervolgpost!

Je vindt misschien ook interessant…

Met deze tips bespaar je tijd tijdens het schoonmaken!
Tijd en geld besparen en gezonder eten met het maken van een weekmenu
Meal prep: bespaar tijd en eet gezonder

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

0 comments

De BBQ schoonmaken met baking soda

Een andere manier van eten bereiden: groenten blancheren